زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

تلسکوپ GTC

Gran Telescopio CANARIAS

تلسکوپ GTC یک پروژه جاه طلبانه ی اسپانیایی با هدف ساخت یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تلسکوپهای دنیاست. با مدیریت بنیاد نجومی کاناریاس(IAC) اولین اشعه های نور آسمان در صبح زود 14 جولای 2007 وارد این تلسکوپ شد و اولین نتایج علمی این تلسکوپ در اواسط سال 2008 منتشر شد. ساخت این غول نجومی در سال 2000 در جزیره لاپامای جزایر قناری آغاز شد. ساخت این تلسکوپ بزرگ 7 سال به طول انجامید و در ارتفاع 2267متری از دریا ساخته شد و 130 میلیون دلار هزینه برداشت. یکی از دلایل طولانی شدن پروسه ساخت این تلسکوپ شرایط بد جوی در بسیاری از مواقع سال در این منطقه است که حمل تجهیزات را برای سازندگان سخت میکند.

از نظر مالکیت 90 درصد این پروژه عظیم متعلق به IAC اپسنیاست، 5درصد این تلسکوپ به دانشگاه فلویدا و 5درصد باقیمانده به موسسه ملی نجوم مکزیک تعلق دارد.

این تلسکوپ که مانند تقریبا تمامی تلسکوپهای غول پیکر دنیا یه تلسکوپ بازتابی است از سیستم اینه ای قطاعی(Segment) استفاده میکند. این سیستم در تلسکوپ غول پیکر کک نیز استفاده شده است.

در اولین نورگیری این تلسکوپ 12 قطاع از آینه اولیه این تلسکوپ استفاده شد. این آینه که در شرکت آلمانی Scott AG ساخته شده است و بعدها قطعات بعدی این آینه حمل و درمحل سوار شد و هم اکنون این تلسکوپ دارای 36 قطاع آینه است که بصورت شش ضلعی ساخته شده اند و در کنارهم قرار گرفته اند.

قطر کاربردی اینه اولیه این تلسکوپ 10.4متر است اما در حقیقت این اینه بزرگ 11.3متر بزرگی دارد.


منبع:

WWW.En-wikipedia.com

WWW.GTC.iac.es



برچسب: تکنولوژی فضایی,تلسکوپ فوق پیشرفته,تلسکوپ حرفه ای در جزایر قناری,تلسکوپ اسپانیایی,تلسکوپ جی تی سی,تلسکوپ غول پیکر زمینی,تلسکوپ استوایی,تکنولوژی رصد,رصد حرفه ای,تلسکوپ غول پیکر نورمرئی,نجوم,رصد,کیهان شناسی,تلسکوپ انکساری,تلسکوپ بازتابی غول پیکر,تلسکوپ نیوتونی غول پیکر,تلسکوپ خیلی بزرگ,تلسکوپ فوق بزرگ,تلسکوپ سلسترون,فروشگاه تلسکوپ,فروشگاه آرشیدا,ابزارهای نجومی,ابزار رصد,دوربین دوچشمی,دوربین تک چشمی,تور رصدی,تور رصد حرفه ای,تور رصد گردگشگری,نجوم یزد,رصد یزد,کویرنوردی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد