زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

تلسکوپ خورشیدی Swedish

تلسکوپ خورشیدی یک متری Swedish(یا SST) یک تلسکوپ خورشیدی با ساختار شکستی در رصدخانه لاپالما(در رکو دلوس موچوس) در جزایر قناری است.


این تلسکوپ توسط موسسه فیزیک خورشید از اکادمی علوم سلطنتی سوئد راه اندازی شده است. قطعه اصلی این تلسکوپ یک لنز تکی سیلیکا است که این تلسکوپ را به دومین تلسکوپ بزرگ شکستی فعال در دنیا مبدل میکند(بزرگترین تلسکوپ شکستی دنیا، تلسکوپ یرکس است).لنز این تلسکوپ 110 سانتیمتر قطر دارد که دهانه کاربردی این لنز 98 سانتیمتر می باشد(به علت شکست نامناسب نور در کناره های لنز این قسمتها را به نحوه های مختلف مانند اندود سیاه از کار می اندازند).
SST یک تلسکوپ خلاء است بدین معنا که محیط داخلی لوله تلسکوپ خلا است تا هوا باعث شکست نامناسب نور نشود. در مورد تلسکوپهای شکستی خورشیدی خلا بودن لوله بسیار مهم است زیرا در صورت وجود هوا در لوله و گذر فوتونهای پرانرژی و متمرکز شده نور، هوا بسیار داغ میشود و تصویر را کاملا مختل میکند.
از سال 2005 این تلسکوپ تصاویر بی بدیل و بسیار باکیفیتی را با استفاده از سیستم اپتیکی تلفیقی از خورشید ارائه داده است. به علت طراحی شکستی اکروماتیک نباید از خطاهایی همچون ابیراهی کروماتیک چشم پوشی نمود به همین علت و برای کاهش چنین خطاهایی از سیستم تلفیقی بهره برده میشود.(برای آشنایی با سیستم تلفیقی میتوانید به این لینک مراجعه کنید)
این تلسکوپ در حقیقت جایگزین تلسکوپ SVST(تلسکوپ خورشیدی خلاء سوئد) با قطر دهانه 47.5 سانتیمتر است.

لکه خورشیدی ازSST







منبع:enwikipedia

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد