زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

نقدی بر فاجعه ساختگی 2012

متخصصان میگویند شراره های مرگبار خورشیدی از نظر فیزیکی غیرممکن است
همواره نگرانی در مورد خطرات ناشی از طوفانهای فضایی نه تنها در بعد دانش فضایی بلکه در بعد عمومی نیز قابل توجه بوده است. این خطرات اغلب شامل طوفانها و شراره های پرقدرت خورشیدی است." شراره های مرگ آور خورشیدی" می توانند آنچنان قدرتمند باشند که زمین را ویران کنند. قابل ذکر است فعالیتها خورشیدی در چرخه های 11ساله نوسان میکندو در آخر این چرخه به اوج خود می رسد، ازاین رو برخی معتقدند که سال 2012 با اوج فعالیت چرخه مصادف خواهد بود و ما شاهد شراره های پرقدرت خورشیدی خواهیم بود.

اما واقعیت آن است که این چرخه های خورشیدی در دوره های هزارساله رخ میدهد؛ اغلب مردم جهان بیشتر از 11 سال سن دارند و تاکنون چنین طوفان مرگباری را درک نکرده اند، بعلاوه برطبق همین چرخه 11ساله نیز این اوج فعالیت در اوخر2013 و 2014رخ خواهد داد و نه2012!
از همه مهمتر هرگز انرژی کافی در شراره های خورشید دیده نخواهد شد که بتواند زیم نرا در 150میلیون کیلومتر دورتر از بین ببرد.
البته این بدان معنا نیست که آب و هوای فضایی نمیتواند برسیاره ما اثر بگذارد. گرچه شراره های پرقدرت خورشیدی نمیتوانند کل سیاره ما را در ورطه نابودی قرار دهند اما میتوانند بر امواج اکلترمغناطیسی ما حتما میتوانند موثر باشند؛ این امواج سطوح بالایی جو ما را جولانگاه خود قرار میدهند خطوط ارتباطی ما را با ماهواره ها بویژه ماهواره هایی همچون GPS و تلفن همراه قطع نمایند، که میتواند بسیار زیان بار باشد. پدیده ی دیگری از طرف خورشید میتواند بسیار مخرب تر از قطع خطوط مخابراتی باشد، پدیده ای است که با نام CME(خروج جرم تاج خورشیدی) شناخته میشود؛ این انفجارات خورشیدی که بعنوان خروج جرم تاج خورشیدی CMEشناخته میشوند، ذرات جو و نوسانات الکترومغناطیسی را در داخل جو زمین به جلو سوق میدهند. این ذرات همچنین میتوانند با بوردهای الکترونیکی ماهواره ها برخورد کرده و سیستم آنها را تخریب کنند.

برگرفته ازsciencedailyوبگاه (Nov. 11, 2011)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد