زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

کهکشانهای پیر، آنچنان هم بیروح نیستند

منجمان دانشگاه میشیگان با مطالعه بر روی کهکشانهای پیر به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند. پژوهش های انها نشان میدهد کهکشانهای پیر هنوز هم ستارگان جدید ایجاد میکنند. نتایج این مطالعات توسط پژوهشگر السون فورد و پروفسور اخترشناس جول برگمن در نشست جامعه منجمان کانادایی در لندن اعلام شد
در این مطالعه که از دوربین میدان دید باز ۳ تلسکوپ فضایی هابل استفاده شد، محققان، ستارگان جوان و خوشه های ستاره ای جوانی را در ۴ کهکشان در فاصله ۴۰ میلیون سال نوری از ما مشاهده نمودند.
دانشمندان قبل از این معتقد بودند که این کهکشانهای مرده، تولید ستاره را در درونشان متوقف کرده اند، اما این مطالعه نشان میدهد اینگونه کهکشانها هنوز هم زنده اند و پیدایش ستارگان جدید در انها هنوز هم با سرعت پایینی ادامه دارد.
کهکشانها اغلب به دو دسته طبقه بندی میشوند: کهکشانهای مارپیچی مانند راه شیری و کهکشانهای بیضوی.
در کهکشانهای مارپیچی ستارگلن درون صفحه دیسک کهکشان آرمیده اند که این صفحه بجز ستارگان شامل مقادیر بالایی گازهای سرد است که متناوبا به تولید ستاره می انجامد(با سرعت متوسط یک ستاره در سال)
در طرف مقابل، ستارگان در کهکشانهای بیضوی حدودا میلیاردها سال عمر دارند. این کهکشانها دارای ستارگانی هستند که مانند زنبورهای اطراف کندوی عسل هرکدام راه خود را میروند. پیش از این، اینگونه تصور میرفت که کهکشانهای بیضوی دارای مقادیر بسیار پایینی از گازهای سرد هستند و پیدایش ستاره جدید درونشان متوقف شده است
منبع:
sciencedaily.com

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام.م شنبه 21 خرداد 1390 ساعت 01:16 ب.ظ http://www.moasesghaffary.blogfa.com

سلام.
بلاگتون خیلی خوبه اما ای کاش قالبتونو تغییر بدید چون یه مقدار به هم ریخته ست.
برای اینکه خواننده هم خشته نشه باید قالبی رو انتخاب کنید که روشن باشه.
شاد باشید و آسمانی
بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد